Mooie huid van binnenuit

Bijgewerkt op: 12 jan. 2023

De darmenklachten als oorzaak van huidproblemen.

Wist je dat onze moderne eetgewoontes steeds vaker leiden tot huidaandoeningen zoals psoriasis, eczeem en acne. Wat we eten en hoe we dit verteren heeft invloed op het functioneren van de darmen en op de conditie van je huid.

De darmen spelen een grote rol in de opname van voedingstoffen en die voeding is weer van invloed op de samenstelling van het darmmicrobioom (de darmflora). Er is ook een connectie tussen huidproblemen en een daling in het darmmicrobioom die mede bepalend is voor het ontstaan van huidklachten en een dysbiose in de huidflora. Dus wat je eet is van belang voor je darmmicrobioom en het microbioom van je huid om ze allebei gezond te houden.

Darmmicrobioom

Darmbacteriën hebben een regulerende werking op het immuunsysteem, de huid is onderdeel van het immuunsysteem. Het vormt de eerste barrière tegen ziekteverwekkers. De huid en huidflora moet intact zijn om je te beschermen tegen schadelijke indringers. De vorming van korteketenvetzuren door het darmmicrobioom is voor immunologische reacties in en op de huid verantwoordelijk. De interactie tussen de darm en de huid is er dus continue.

Darm- en huidklachten

Coeliakie is een chronische darmklacht die steeds vaker met de huidaandoeningen rosacea en acne gelinkt wordt. Door het eten van bijvoorbeeld tarwe en/of gluten kunnen chronische darmklachten ontstaan waarvan bepaalde eczeemvormen zoals atopisch eczeem verergeren. De rol van voeding bij psoriasis wordt ook steeds duidelijker. Zo blijkt nu toch ook dat acne kan verergeren bij het eten/drinken van veel melkproducten wat eveneens bij darmklachten al bekend was.

Stress

De connectie huid – darm staat ook onder invloed van de psyche. Zo kunnen door psychische stoornissen zoals depressie huid- en darmklachten toenemen. Stress kan een behoorlijke impact hebben op het ontstaan en verergeren van beiden. Door stress is er verandering van hormonen en activatie van het immuunsysteem zo kan bij chronische stress het hele lichamelijke evenwicht op termijn ontregeld worden.

Het behandelen van een huidaandoening vraagt dan ook om een bredere aanpak. De oorzaak van veel huidproblemen kan gevonden worden in de huid-darmconnectie, voeding en psyche. De behandeling van met PNI SkinCare methode is dat uiterlijke schoonheid gebaseerd is op innerlijk evenwicht.

Wil je meer weten neem dan gerust contact op.