Skin to Skin contact 'huidhonger'

Bijgewerkt op: 23 sep. 2020

Dat huid-op-huidcontact zo belangrijk is voor je gezondheid onderstrepen de nieuwste onderzoekresultaten. De wereldgezondheidsorganisatie WHO geeft officieel advies huid-op-huidcontact niet alleen bij pasgeborenen maar zeker de eerste twee levensjaren. Dat advies zou wat ons betreft een heel leven lang mogen zijn! Aanraking is zo belangrijk de hersenen verwachten het. Knuffelen, strelen, aanraken, het doet ons goed. Wanneer je huid wordt aangeraakt gebeurt er iets in de hersenen. Er wordt een stofje gemaakt dat oxytocine heet, ons gelukshormoon. Dat stofje heeft je lichaam nodig en zeker in tijden van stress, een bevalling en bij pijn.

De gevolgen van stress

Stress geeft veranderingen in hersenen en hormoonstelsel. Bij stress maken we het hormoon cortisol aan, veelvuldig hoge niveaus cortisol geven op latere leeftijd mogelijk een overactief stresssysteem dat kan leiden tot allerlei klachten van slaapstoornissen en hoge bloeddruk tot depressie en auto-immuunziekten. In de vakgebieden neurologie, endocrinologie en psychologie doen wetenschappers hier onderzoek naar. Stress kan een verergering van lichamelijke klachten geven ook bij huidklachten ervaren mensen een toename van acne, psoriasis of eczeem tijdens hevige stress periode.

Het effect van oxytocine

Lichaamscontact reduceert het effect van stress. Oxytocine geeft ontspanning, een geluksgevoel en verzacht pijn. Bovendien blijkt het de bloeddruk te verlagen en kan het stress verminderen. Verschillende huidklachten en andere aandoeningen verminderen wanneer je beter in je vel zit. Behalve gezond eten, voldoende bewegen en goed slapen is lichaamscontact ontzettend belangrijk voor de gezondheid.

Gelukshormonen maken doe je zo

Oxytocine wordt in de Hypothalamus (een gedeelte in je hersenen) gemaakt tijdens knuffelen en vrijen maar ook door elkaar gewoon even vast te houden. Wanneer mensen elkaar aankijken wordt het gelukshormoon aangemaakt. Denk maar aan opslag verliefd worden of flirten dat gebeurt door oogcontact te maken. Nu begrijp je dat het oxytocine is wat dat hele aangename gevoel geeft.

Meer dan een momentje ontspanning

Een prettige massage doet wonderen, wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat de oxytocine productie omhoog gaat tijdens een rugmassage en het niveau van stresshormonen tijdens de massage verminderen. Genieten van een gezichts- of rugmassage doet dus veel meer dan gewoon een momentje van ontspanning.