MAATREGEL 1 IN HUIDVERBETERING: HET VERMIJDEN VAN HUIDVEROUDERENDE STOFFEN.

Onderzoek wijst uit dat een aantal in verzorgingsproducten gebruikte ingrediënten de huid sneller kunnen doen verouderen, in plaats van ze langer jong en gezond te houden. Die producten kunnen met recht en reden potentiële "huidverouderingsproducten" worden genoemd. Een belangrijke anti-aging maatregel is daarom het vermijden van producten met deze stoffen:

Minerale oliën (olie van petroleum) vormen een paraffinefilm op de huid en sluiten uw huid te sterk af. Daardoor ontstaat er onder het gladde laagje van het product, op de langere termijn een aangetaste huidbarrière met een schraal, dof, en mogelijk schilferig huidbeeld. Onder de afsluitende laag  kunnen bacteriën gaan woekeren en infecties ontstaan. Dit zijn vermijdbare oorzaken van vroegtijdige huidveroudering. Nog een nadeel is dat minerale olie andere werkstoffen vasthoudt zodat deze niet, of niet optimaal, door de huid worden opgenomen.  Indien uw product minerale olie bevat, raden wij aan naar andere producten uit te kijken.

Parfums en geurstoffen, van zowel chemische als natuurlijke oorsprong, zijn bekende allergenen. Een contactallergie maakt de huid ziek, droog en eczematisch. Allergieën zijn één van de oorzaken van vroegtijdige huidveroudering

Alle bewaarmiddelen, van zowel chemische als natuurlijke oorsprong, zijn net als parfum dikwijls verantwoordelijk voor vroegtijdige huidveroudering omdat:

• Ze samen met geurstoffen  verantwoordelijk zijn voor de meeste allergische reacties op cosmetica. Een contactallergie maakt de huid ziek, droog en eczematisch.

• Ze niet enkel de "slechte" bacteriën in een product doden , maar ook uw levende huidcellen. Uw levende huidcellen zijn de productiecellen van uw huid die zorgen voor een intacte huidstructuur.

• Ze ook de voor uw huidgezondheid noodzakelijke "goede" bacteriën doden. Daardoor wordt een belangrijke natuurlijke bescherming van uw huid vernietigd en wordt ze vatbaarder voor infecties.

Chemische UV-filters zijn bekende allergenen. Een contactallergie maakt de huid ziek, droog en eczematisch. Allergieën zijn één van de oorzaken van vroegtijdige huidveroudering. Sinds chemische UV-filters niet meer  alleen in zonnelotions worden gebruikt, maar steeds meer in de dagelijkse verzorgingsproducten, is het aantal allergiemeldingen erop zeer sterk toegenomen. Aangezien er natuurlijke ingrediënten bestaan om de huid efficiënt tegen de zon te beschermen is dit een onverantwoord en te vermijden risico. Met combinaties van de natuurlijke pigmenten zinkoxide en titaniumdioxide, natuurlijke vitamine E en sesamolie worden beschermingsfactoren bereikt van 30 en meer. In een dagcrème is een klein percentage natuurlijke vitamine E alleen al voldoende om 50% van de UV-straling weg te nemen. En dat is doorgaans meer dan voldoende.

Andere allergenen. Bekend zijn Cocamidopropyl Betaine, Lanolin, Eucerit, Propylene Glycol, Propolis, Cetylstearyl Alcohol, Colofonium en enkele kleurstoffen.

Wij maken gebruik van DR. BAUMANN COSMETIC met uitsluitend gezonde ingrediënten en raden daarom aan producten met één of meer van deze ingrediënten niet langer te gebruiken. U herkent ze als volgt op uw verpakking:

Op petroleum gebaseerde minerale oliën en wassen (huidprocesverstorend):

• Mineral Oil

• Petrolatum (Vaseline)

• Paraffinum-Liquidum

• Paraffinum-Subliquidum

• Cera Microcristallina

• Microcrystalline Wax

• Ozokerit

• Ceresin

Geurstoffen (hoog allergiepotentieel):

• Parfum

• Perfume

• Parfum Mix

• Fragrance

• Fragrance Mix

• Perubalsum

• ​

Bewaarmiddelen (hoog allergiepotentieel en celdodend):

• 1,2-Dibromo 2,4-Dicyanobutane

• Octyl-Dimethyl-Para-Amino-Benzoic-Acid

• OD-PABA

• ​

Andere te vermijden stoffen (hoog allergiepotentieel):

• Cocamidopropyl Betaine

• Lanolin

• Eucerit

• Propylene Glycol

• Propolis

• Cetylstearyl Alcohol

• Colofonium

​

Meer uitgebreide lijsten van geurstoffen en bewaarmiddelen werden door de Europese Commisie gepubliceerd.

​