Voeding

Er is al heel veel geschreven over voeding, wat is goed en wat zou niet goed zijn. Door de hoeveelheid informatie kan verwarring ontstaan over het belang van voedingstoffen en wat gezonde voeding is. Terwijl het helemaal niet zo moeilijk is om gezonde voeding te leren herkennen. Die kennis toepassen en leefstijl veranderen is een uitdaging we komen dagelijks in aanraking met voeding (vulsel) dat geproduceerd is door de voedingsindustrie welke vaak vullen en niet voeden.

Onze voeding moet voedingstoffen bevatten, die zijn nodig voor de opbouw (bouwstoffen) en voor het functioneren (brandstof/energie) van ons lichaam. Iedere dag werkt ons lichaam hard. Produceren we hormonen onder andere om te kunnen slapen, moet ons immuunsysteem kunnen verdedigen tegen bacteriën en virussen en vindt er regeneratie (herstel) van cellen en weefsels plaats.

Dit alles kost energie (voeding).

Onze voeding bestaat uit micro- en macronutriënten. De macronutriënten zijn de eiwitten, vetzuren en koolhydraten in onze voeding. De micronutriënten zijn de vitamine en mineralen in voeding. Bij juiste hoeveelheden van deze stoffen kan het lichaam goed functioneren. Wanneer er een gebrek aan deze voedingstoffen is dan zal op termijn (chronische-) ziekten kunnen ontstaan. Te korte kunnen voorkomen door heel veel factoren bijvoorbeeld een eenzijdig dieet, de manier waarop voeding geproduceerd wordt of omdat het lichaam meer nodig heeft tijdens herstel/ziekten of na topsport waarbij het verbruik hoger is. Dit zijn maar een paar voorbeelden.

Iedere dag is een juiste hoeveelheid voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren en zolang mogelijk gezond te blijven. Afhankelijk van wat we doen is dat voor iedereen een beetje anders.

 

Toch is er een basis die voor iedereen geldt; gezonde natuurlijke producten, vers en veel variatie. Dit is de basis voor een gezond bestaan:

Tips voor een gezonde basis: ​

eet VERS (geen pakjes en zakjes)

Veel VARIATIE liefst 120 verschillende producten

per 14 dagen

SEIZOENSPRODUCTEN geven wat het lichaam op dat moment nodig heeft, komen uit Nederland en zijn vaak ook nog voordeliger

INTERMITTENT eet soms eens een keer niet, een maaltijd overslaan geeft de spijsvertering rust, tussendoortjes zijn onnodig

zoveel mogelijk BIOLOGISCH is logisch

veel GROENTEN in alle kleuren

2 stuks FRUIT

NOTEN bevatten gezonden vetten & eiwitten

ZADEN denk hierbij aan lijnzaad, pijnboompitten en pompoenpitten

VIS het liefst vette vissen

GEVOGELTE 

WILD in de herfst

  EIEREN  iedere dag een blij ei!

smaakmakers; KRUIDEN en geneeskrachtig! 

we bestaan voor  ruim 70% uit WATER dus drink genoeg!

Eerst BEWEGEN dan pas ETEN.

.

Kies jij voor... 

vulsel of voedsel? 

 

Stop Ultra processed food, 

Go Natural

Ultra-processed Food

Processed Food

Natural Food

Het Food Traffic Light  maakt de keuze voor gezonde voeding een eitje.

 

2020 copyright Praktijk Groenoord

06-53514143  

GROENOORD 36       2401 AE    ALPHEN AAN DEN RIJN

© 1997 - 2020  Praktijk Groenoord - Powered with joy by NMH

INSTAGRAM